Legfrissebb Trabant túra: Kaukázusok

Autós túraszervezés, túrázási és felkészítési tanácsok - 3. rész

Hogyan Bamakozzunk Kis Költségvetésből - 3. rész

Millu mi, mondja az újdonsült olasz chat-szleng, ha valamire fel akarja hívni a figyelmet.

Szóval,figyu:

Az autóépítés spec. két-kerék meghajtásúakra szabott jótanácsolási része következik.

Azaz most szólok a „vas”-ról.

Tegyetek alá haspáncélt.

Lehetőleg abban a formában, hogy az egy személy által és egy szerszámmal leszerelhető legyen.

A szerszámon nem a hegesztőt értem.

A legszebb eset az, amikor az olajcseréhez ki kell venni a blokkot és kiönteni belőle az olajat.

Somolyogsz, mint a kancsi hering mi?

Mert azt hiszed, hogy még nem volt ilyen?

Talján barátom nemcsak hogy felhegesztette a lemezt a Fiat alá, hanem még a leeresztő csavart is lehegesztette nehogy elhagyja a rossz utakon. Itáliában bevett szokás, hogy a nívópálca csövén ledugnak egy katétert és azon keresztül vákuummal kiszippantják a használt olajat. Tiszta, korrekt munka.

Csak nem létezik Afrikában!

Tehát a haspáncél vagy kartervédő lemez legyen csak felcsavarozva. 10 csavar a lélektani határ. 8-at még kevésnek ítéltem, 12-re meg már levegőért kapkod az autószerelő. A felfogatási pontok a karosszérián legyenek. Ne a motoron és ne a kipufogón. A lemezt az elején törjük meg kicsit, hogy ha már úgyis felakasztjuk valami bukkanón, legyen esélye felcsúszni rá. Fúrjunk rá szellőzésnek lyukakat is, mert ezeken keresztül kicsit könnyebb lesz takarítani is.

Anyaga minimum 4 mm-es alu trepnilemez lehet, vagy pénztárcától függően vastagabb. Mi az alvázra fúrt 7-es lyukak túloldalára 6-os anyákat pont hegesztünk és így válik egy szerszámossá, a fel és leszerelés.

Az orr elejét-alját célszerű egy 20×40-es zártszelvénnyel megerősíteni. Van ismerősöm, aki villamos-sín darabot applikált ide. Az visz mindent, de szerintem túlzás. Elég a zártszelvény, adja magát néhány csavarozási pontnak a kartervédőhöz és nagyszerű vontatási pontokat lehet hozzá hegeszteni.

Mondanom se kelljen a személyautók vontatási pontja egy vicc. Arra jó, hogy az autópályán ledurrant gépet a tréler felhúzza magára.

2015-ben a homokban elakadt 205-öst, Uaz húzta. Illetve nem húzta, hanem a Peugeot orrával és a hűtő egy részével távozott.

Kell ez Neked?

Neked vonószem kell. Kettő előre, egy hátra. Ha hátul van vonóhorog az jó eset, az bírja.

Vonószem tipp: a bontóból általában fillérekért megszerezhető az újkori autócsodák menetes, betekerhető vonószeme. Nem kell típus-függőnek lenni, úgyis leköszörüljük, meglapoljuk és felhegesztjük. Gyalogos-védelem ide vagy oda, célszerű egy kicsit kilógatni előre irányba, mert akkor kevesebbet kell majd ásni.

Az oldalirányú élhúzást én egy előre elkészített vonó kötél háromszöggel játszom ki. Hajós boltban, olcsó 12-14 mm-es hajókötél és három zárható vaskarabiner. Filléres, de nagyon hatásos megoldás. Csörlőzés esetén is használom.

Csörlőzés. Elektromos csörlő, felejtős. Többe kerül, mint az autónk.

Kínai, racsnis kézi csörlő. Általában egyszer használatos. Egyszer a racsni becsípi az ujjad és bevágod a szemétbe.

Na. Azért egy kis ügyességgel, meg gyakorlattal lehet vele boldogulni.

Én az egyik Budapest-Makó futamon felástam fél Csongrád megyét. A fél-karom és a mobiltelefonom odaadtam volna egy ilyen kínai csodáért.

Alapból felejtsük el az egy tonnás változatát, mert az tényleg egy rakás kaki. A másfél tonnás, egy fordítócsigával, a két tonnás fordítócsiga nélkül is használható.

A fordítócsiga duplázza a vonszolóerőt, viszont felezi a vonszolás sebességét.

Ha már vonszolás, legyen kövér. Barátkozzunk össze egy jó kedélyű tűzoltóparancsnokkal és kunyeráljunk tőle lejárt szavatosságú tűzoltóslagot. Elsőosztályú vontatókötél, az enyém még ráadásul piros is.

Homok vas. A Neten minden van, akár csak a varjúdombi mesékben.

Minden drága, vagy túl messze van.


Nekünk nem kell alumínium formatervezett csoda, vagy kevlár erősítésű üvegszálas műanyag.

Rozsdás csatorna-lefolyó lemez kell. Több szélességben, hosszát méretre vágatva beszerezhető. Az éles végeit, flex-el, 45-fokoljuk, kettőt a sínes felével összeforgatunk, menetes szár, szárnyas anya a könnyű hozzáférés miatt és máris mehet a tetőcsomi lábainak a külső részére. Ha okosan elég hosszúra hagytuk a menetes szárainkat, akkor az összefogatás egyben a felfogatás is lehet.

Apropó, tetőcsomagtartó.

Az utolsó napig hagyjátok üresen. Talán akkor nem fogjátok túlterhelni. Addig mindent próbáljátok az autóba tervezni.

Mit miért? Mert Afrikába mentek és az autót be lehet zárni.

Én az adományt szoktam kívülre pakolni. Ha ellopják, hát magukat lopták meg.

Tehát a tetőcsomagtartó üres. A lábaira felfektetve stílusosan felfekszik a homokvasunk, másik oldalon lábai között, saját kötelével felfeszítve a kínai csörlő. Egy kis ügyeskedéssel ide még fel tudjuk spaniferezni a vontatókötelünket, és alá bedugjuk a homokozó lapátot. Tehát, ahogy megegyeztünk. A teteje még üres.

Miért is fontos ez. Mert emberi gyengeség a: Felfér a tetejére felkiáltás!

A túlterhelt csomagtartó megváltoztatja a súlypontot, el ügyetleniti az autót és még le is törhet, aminek örömére térdig állhatsz az út szélén, abban a lomban, aminek nincs helye.

Szóval ez a szopacsnak az a fajtája, ahol a farok rossz oldalon állsz.

Én tetősátrat cipelek, annak annyi lába van, mint egy póknak. Azokhoz, vagy azok alá rögzítem a felsorolt cuccot, de a tetejére egy helikopter lészállót szimbolizáló matricán kívül nem teszek semmit.

Amúgy is rontani vagyok kénytelen a stabilitásomat az oldalakra felfogatott benzineskannákkal. Ezen mese nincs, plusz üzemanyag kanna kell.

Hacsak nem spirit kategóriában szippantós autóval jössz. Az én kannáim a hagyományos fém, úgynevezett wermacht-kannák. 2X10 liter üzemanyagot viszek az autó baloldali hátsó üveg-részén. Úgy, hogy a kannatartó keret a tetőcsomagtartó lábába kapaszkodik, az alja pedig az üveg alatt a karosszérián fekszik.

Persze, könnyű annak kasztnit furkálni aki bicskával is tudja.


Mindenesetre az EU szakaszon a kannatartó keret üres, ráadásul kicsit össze is csukható.

Plusz üzemanyag, ne kelljen hangsúlyoznom kell. A Trabiba főleg, de szerintem majd minden személyautóban szükséges.

Nálam ez úgy néz ki, hogy a siralmas méretű 24 literes gyári tankon kívül viszek 2X10 litert kívül, és egy 25 literes műanyagkannát belül. Az utolsó tartalékom egy 5 literes műanyag, de ez szinte csak a végső körbelocsoláshoz elegendő.

Add ezeket össze, és a hatótávolságom így max.750 km-re tolható ki.

Nem egy rakéta.

Amúgy se rakétázni akarunk.

Lássuk a motorfelújítás és felkészítés esetét.

Minek is?

Motor felújítani? Gépmunka, új dugó, csapágyak, szimeringek, tömítések, főtengely köszörülés, hengerfej síkolás és hasonló gyönyörteljes dolgok?

Nem ajánlom. A legelején írtam, inkább lepusztult autóra ruházzatok be, ne olyanra amelyik csomagtartójában diszkréten oda van készítve a Botond olaj!

A kémia nagyhatalom az autótechnikában is. Vegyetek tőlem erre az alkalomra bátran Metabond olajadalékot.

Nem leszek belőletek milliomos. Azt se állítom, hogy csodaszert sózok Rátok.

Megúsztok egy motorfélújítás költséget, szebb lesz az autótok motorhangja, kicsivel jobban is megy talán. Ez engem mind hidegen hagy. Én természetvédő vagyok, kicsivel jobb motornak, sokkal jobbak a káros anyag kibocsátási adatai. Ami neked pénzként a zsebedben marad a Metabond miatti fogyasztás csökkenéssel, az az én szemszögemből, az el nem égetett energia hordozó meg maradását jelenti.

De, ne légy teljesen laikus, írok konkrét leírást, mit hogyan használj a Metabond termékei közül. Célszerű elsősorban, és ez független a metabondozástól, hogy utánanézz melyik olaj való az autód motorjába. Egy enyhe olajfogyasztás esetén az autószerelők szívfájdalom nélkül cserélnek egy mérettel vastagabbra. Pl.10W40-et 15W40-re.

Ezt most rögtön felejtsd el, csak ártasz a motorodnak. Ha ne adj-Isten ez a váltás már megtörtént volna, akkor is cseréld vissza az előírt olajra, az olajcsipegetést meg bízd rá a Metabond ECO adalékra, jelentősebb olajfogyasztás és idősebb autó esetén az Old Special-ra.

Mielőtt leengednéd a régi olajat, öblítsd át a blokkot. Van erre is folyadék a termékcsaládban, Cleaner néven.

Ez lepucolja a lerakódásokat, feloldja az olajsarat és savtalanít, hogy az új olajad hosszabb élettartamú lehessen.

Most jöhet az új olaj és utána az adalék.

Nem vagyok szemellenzősen Metabondos. Van ugyan olaj is a palettán, de a régi jól bevált márkák is tökéletesen megfelelnek. Castrol, Elf, Total, Repsol, s a többi. A s a többi, nem a nagy bevásárló központ alsó polcát jelzi.

Sajna az olajár emelkedésének az olajhamisítás a következménye. A jól ismert régi márkák dobozaiba gyakran kerül gondos kezek által az alsó polcos olajból. Zárjeggyel, mindennel ellátva. Biztos tippem nincs ez ellen, én megpróbálok nagy-kiszerelésből olajat cserélni. A 60, vagy a 200 literes hordókat talán még nem hordják tele gagyival.

Persze ez csak az önnön meg nyugtatásom.


Ott járunk, hogy olajat cseréltünk, tettünk bele motorolaj adalékot.

A súrlódáscsökkentés következő lépése lehet, hogy a váltó olajunkat is feljavítjuk egy kicsit. Ha százalékos arányban nem is csökken tovább az üzemanyag fogyasztásunk, a váltónk működésén kézzelfoghatóan érezhető lesz a javulás. A termek a GT néven elérhető. Keresd a metabond.hu oldalán és használd a 47WKZH vendégkódot.

Egyelőre ne adalékoljunk tovább, hanem használjuk egy kicsit a szekeret, hogy a kémia ki tudja fejteni a hatását. Pár száz km és máris érezhető a változás. Természetesen lehet az üzemanyagot is adalékolni, a benzinnek és a gázolajnak is megvan a megfelelő szere.

Mégse menjünk most tovább, hanem kanyarodjunk vissza az előzményekhez.

Amikor megvettük az autót, mindjárt elkezdtünk vezetni egy kockás füzetet igaz? Dátum, hely, km óra állás, tankolt mennyiség, ár és megjegyzés rovatba a számolt fogyasztás.

Nem csináltunk ilyet?

Miért nem?

Ha most az kéznél lenne, a metabondozás előtti időkből, akkor most tisztán látnánk ér e valamit az adalékanyag.

De a füzet arra is nagyon jó, hogy nem kell agyalnunk, hogy mikor volt olajcserénk, mikor volt vezérlés cserénk, mert mindent be lehet írni a megjegyzés rovatba és a továbbiakban ez kéznél lesz.

Mire jó még ez a füzet? Elsőrendűen jelzi a problémákat.

A rendszeresen számolt közel azonos fogyasztási értékek megnyugtatnak bennünket, hogy minden rendben van. A kiugró vagy egy ideje megemelkedett fogyasztás, meg cselekvésre késztet. Valami történt a motortérben, nézzünk utána.

Na, ha már megvan a füzetünk, vezettük is egy ideje, metabond adalékoztunk is, számolni is tudunk, akkor kell tovább kísérletezni, pl. az üzemanyag adalékkal.

Mire jó ez? Oktánszámot emel, súrlódást csökkent, növeli a teljesítményt és tisztítja az üzemanyag adagoló rendszert. Azaz még az orrát is tisztítsa.

Magyarországon jó a benzin. Nagyjából egészében a Százhalombatta MOL látja el alappal az összes kutat. Amik aztán cégtől függően adalékolják. A Shell adalékanyagai teljesen mást hoznak ki a Trabiból, mint mondjuk az Agip.

Az OMW meg teljesen más kategória. Az teljes egészében adalékolva Ausztriából jön. ÁLLÍTÓLAG. Ugyanakkor nem állítólag, hanem tapasztalatilag lényegesen többet megyek egy teli tankkal, ha náluk tankolok.

Ja! Azt ne feledjem. Mindig csurig kell tankolni, mert különben fogyasztás értékeid csak hozzávetőlegesek lesznek.

Nekem könnyű, max. 24 literrel kell bajlódjak.

De ez még nem minden. A Metabond nem csodaszer. Sose állítottam ilyet. Az autód felkészítésében benne kell legyen a gyertyacsere, a gyújtáskábelek, a rotor, az elosztófedél cseréje is.

Valamint mindezekből még egy darab tartalékba is kelleni fog.

De kelleni fog tartalékban Hall jeladó, gyújtás elektronikai modul, gyújtó trafó is. Mindezek csak a gyújtás részhez.

Folytatom a felsorolást a teljesség igénye nélkül és típusfüggetlenül. Listázd ki magadnak, ami felesleges azt húzd ki, ami szükséges írd hozzá.

Benzincsődarab, szűrő és AC pumpa.


Itt térek vissza a benzinek kérdéséhez és minőségükhöz. Európa pipa. Kicsit drága, ezért megéri adalékolni, marad a pénztárcádban.

Marokkó tűrhető. Nyugat Szahara határeset. Olcsó, de sz@r. Ha sajnálod az olcsó üzemanyagot a metabonddal megdrágítani, akkor legalább használj spurit.

Mauritánia tűrhetetlen. 2015-ben megvádoltak a társaim, hogy dízel a Trabantom.

Tehát, hozzál szűrőt és tisztítószereket is gazdagon. A féktisztító spray tökéletes.

Szikránk és üzemanyagunk van immár, kenésünk rendben, akkor levegőzzünk egyet.

Papir szűrő. A legkiválóbb, csak legyen belőle elég.

Ha alkotni akarsz, alkoss ciklonszűrőt. Direkt nem írtam, hogy vegyél, mert az nem a kis költségvetésről szól.

Leírom a ciklonszűrőm működési mechanizmusát, aztán hajrá a többi a te kreativitásodon múlik.

Egy modellnek jobban örülnél mi?

Legyen meg a Te akaratod...

Képzelj el egy öt literes festékesdobozt.

A palástját hasítsd ki késsel és nyisd meg egy kicsik. A vágás függőleges hossza 5 cm, vízszintesen alul, felül 2,5 cm. A megnyitás szöge kb.30 fok. Ezen fog beszívódni a levegő.

A tetejét tedd vissza, hozd ki az asszony kedvenc porszívóját és a kemény műanyag csőnek pontos méretű lyukat fúrva a tetőbe, lógasd bele kb. kétharmadik. Ezzel fogjuk szimulálni a motor szívóhatását. Most söpörd össze a műhelyt. Hadd jöjjön a por, a piszok, az üvegszilánk, a fémreszelék.

A porszívót bekapcsolva a festékes dobozon vágott nyílás szívni kezdi a levegőt. Most mintha búzát szelelnél, a nyílás előtt lassan öntsd le a szemeteslapátról a tartalmát. A doboz szépen be fogja kapkodni a cuccot. Ha minden jól megy, akkor a por, a kör alakú dobozban egy örvénybe keveredik, ezt hívjuk ciklonnak, és körkörösen elkezd cirkulálni. Ámde tömege van, aminek következtében a centrifugális erő kidobja a doboz palástjára. Ott meg lekerül alulra. Ott is marad. A porszívó elméletileg már a tiszta levegőt szívja.

Ha mindent jól csináltál, a porszívó zsákjába nem érkezhetett szemét.

Érdemes vele kísérletezni, a dobozt pl. tölcsér alakúra módosítani, az aljára nyitható poharat applikálni, hogy üríteni lehessen, stb.

Jómagam nem vagyok ennyire innovatív egyéniség, az én pompásan működő száraz-ciklonszűrőmet a Czigle testvérek Kft. tervezte és kivitelezte.

16000 km, ebből 8000 km Afrikában és nem volt nyom a papírszűrőmön.

Kevésbé munkaigényes, de hatásos szűrőt szeretnél?

Mondok mást. Vegyél papírszűrő helyett, levegőszűrő szivacsot. Ha mondjuk 6 cm a papírszűrőd magassága, akkor 2 cm-es vastagságból hozd ki háromszoros rétegben a neked kellőt.

A legfelső szivacs, tetejét valami festékkel jelöld meg. Ezt a jelzett felületet kell majd olajoznod, kimondottan szűrő olajozó spray-al.

A motorsport számára nem ismeretlen az olajozott szűrőszivacs, de a fakitermelésben gyakorlottak is használják a motorfűrészekben.

Fontos! Tisztítható a szivacs, mosható oldószeres tisztítószerrel. Mindig csak a legfelső szivacsot vedd ki és a jelzett oldal figyelembe vételével tisztítsd. Ne kompresszorozd át rajta a port pl. szárításkor. A szűrőházba is ugyanúgy kerüljön vissza, ne megforgatva. Tisztítás után újra kell olajozni, de pl. nem olajozzuk csak úgy hobbiból, tisztítás nélkül. Macerásnak tűnik, de nagyon jó hatásfoka van és árban is elfogadható.

Na, akkor most már van tisztított levegőnk is. Mi kell még a motorhoz?

Pótalkatrészek Murphy Bácsi törvénye szerint.

Bármit viszel, úgyse az kell.

Ezért én nem viszek generátort.

Viszek fesz.szabályzót, szénkefét, szénkefetartót és tartalék ékszíjat.

Ha a generátorodnak ennél nagyobb baja akad, mint pl. letörik, csapágyas lesz vagy leég, akkor úgyis másikat kell felkókányolni helyette, az meg általában fúrás-faragással jár.

Ezért nem viszek önindítót sem. Viszek bendix kereket, behúzótekercset és emelővillát.

Féltengelyt megkínzom itthon, nem recseghet egy Tesco-parkolós rajcsúrozás alkalmával, de kiviszem egy árokpartra is. Beleengedem az autó orrát egyenesen az árokba, majd balra ütközésig kitekert kormánnyal kicsikartatom az árok ugyanazon oldalán. Nem recseghet.

Utána meg egyszer ugyanezt, csak jobbra.


A féltengely harangokat célszerű cserélni. Tudom, hogy nyűg a kivétel, macera a csuklók leütése. Mégis van annyi eredmény, hogy képet kapsz a szerelhetőségükről, állapotukról. Ne Afrikában derüljön ki, hogy a féltengely csukló biztosítógyűrűje már belediffundált és a továbbiakban csak nagy-flex-el oldható kötést képez.

Kormány összekötök, talpasok, szilentek. Ha újat tettem, tartalékot nem biztos, hogy viszek. Fékek. Felújítás és tartalék karmantyúk, főfékmunkahengerhez is, munkahengerekhez is. Plusz két gumi fékcső.

Emelési pontok. Gyári emelési pontok erősítve. Jobb a high jack, azaz a terepemelő, de akkor még bíbelődhetünk a megfelelő adapter és adapterpontok kitalálásával.

Én azt találtam ki magamnak, hogy egy Fiat Ducato ollós emelője a konyhaládámban lakó vágódeszkával.

Oda teszem a kasztni alá, ahova akarom. Mindenhol emel eleget.

Csapágyak. Nem viszek. Az internet megmondja, hogy az autómban, hova milyen számú csapágy kell. Csapágybolt meg van mindenhol. Gumi és vakum csövek szintúgy.

Lengéscsillapítás és autóemelés. A rugót hátul célszerű a túlterhelés miatt bivalyosabbra cserélni. Profi a rugó méretezésben a Vörös rugó kft.

Nem kimondottan filléres kategória és a csere után a vasúti sínes átkelés is felér egy agyrázkódással, de a dolog megszokható és használható.

A Trabit 500 kg.-m terheléssel lehetett fentebb húzni. Többre nincs is esély, mert akkor a rugótányér szakad át inkább.

Más típusú autóknál, mint pl. a kamikaze Suzuki Swift, láttam már az enyémnél jobb megoldást. A rugó belsejében nincs ez esetben a lengéscsillapító, hisz az gyárilag kívül esik. A rugóba így beleleheltek egy pumpálható légrugót. Valami KGST piaci csoda volt, de egyből megszüntette a túlterhelt autók elsődleges problémáját, azaz hogy ül a segge...

Emelés. Én nem emelek. Esetleg nagyobb kereket teszek alá a szekérnek, de azt is csak módjával. A 13-col helyett esetleg 14-et, de semmiképp nem 15-öt.

Lehet, hogy elférne mert kinyeshetnél a kasztniból akkora darabot, lehet, hogy még kanyarodni is lehetne vele, mégis azt mondom a gyártó mérnökök nem úgy tervezték. Lereccsen a féltengely, belehalhat a váltó.

Olyan ez mint amikor a crowa hajtószárat vízvezetékcsővel meghosszabbítjuk. Lehet, hogy jobbam meghúzza a csavart, de egy idő után oda lesz a racsni.

Gumiból vegyünk inkább „teljes” gumit. Azaz nem „pereset” mert azzal elsősorban veszítünk a has magasságból, másodsorban a sivatagban le fogjuk engedni a guminyomásunkat 1,2 bárra, hogy nagyobb legyen a felfekvő felületünk a homokon.

Logikus, peres gumi alacsonyabb kevesebb oldalfallal, a peres gumi oldalfala nem tud kidőlni a homokra.

Nekem jó tanácsadóm van ez ügyben. Néhány Bamakos kupája is van a vitrinben. Gumisember-nek hívják és ha tanácsért fordultok hozzá, az valós tanács lesz.

Nekem Afrikáig téli gumi, Afrikában a hajtott kerekekre felszerelt futózott track mintás gumi a receptem.

Na a külcsínnel végeztünk is, egy kis belbecs:

Kárpit?

Tök sok hely van a kárpitok alatt pakolászni, ne hagyjuk kihasználatlanul azt a teret. Főként az autó hátsó régiójából dobáljuk ki a kárpitozást és vegyünk motorosboltban, bukósisak lefogató hálót. Vagy tökmindegy milyen hálókat. Ezeket műanyag önzáró szalagokkal fogassuk fel a kárpitok helyére és használjuk őket tárolórekesznek. Hogy zajosabb lett az autó, meg hidegebb?

Majd megszokod.


Ha hátul baloldalt tárolod a tiszta zoknikat és jobbra csoportositod a piszkosat, a társad a forditott irányt használhatja bátran. Egy hét múlva tisztacsere. Afrikában majd egymás között csereberélthettek, mert ott nincs mosoda.

Bolondságot félrtetéve, a hazafelé útra szánt tiszta ruhát, hajtogatva, pormentes zacskoba csomagolva helyezd el itt. Akkor ember modjára tudsz majd repülőre szállni.

Mégegy háló lehetséges, bár ez belenyúlik kicsit a személyes felszerelés részletébe is.

Ha a tetőkárpit alá egy-két gumipókkal hálót fogatsz, oda a következő dolgot tudod elrjeteni: sátrat.

Ha már sátor, akár alhatunk is egyet.

Akár az autóban is. Kis okoskodással meg lehet oldani bármilyen autóban a visz szintes felületet. Egy embernek kényelmes, kettő esetén bivakolás minőségében.

Nálam a Trabiban a hátsó ülés ülőrésze van leghátul és előtte aláhézagolva, pl. pótalkatrészekkel a háttámla. Ily módom az első ülések teljesen hátrahajtott állapotukban már csak egy kis szintezést kívánnak el. Mi ezt a hátizsákkal oldjuk meg. Fej-láb a felosztás, kicsit szardínia dobozos képzelgéssel.

Egy-egy éjszakát átvészelni az autópálya parkolóban kibírható.

A hideg és a fények ellen létezik a lakóautósok által is alkalmazott hővisszaverő fólia. Iszonyú drága. 70 euró négyzetmétere, ha megvettem volna az összes üvegfelületemre, megdupláztam volna az autóm árát.

Ehelyett: elzarándokoltam egy lakóautó építő, karbantartó, céghez, ahol leesett, hulladékanyagot vettem két zsákkal 20 euróért.

Aztán a Világból kiüldöztem a hortobágyi szűcsmestert, hogy varrogassa össze, használható darabokra. A régi mesterek becsületére legyen mondva teljesen jól működik azóta is

Itt jön a régi mesterek kérdése. Ami építésekről írtam, az mind alkatrész, meg alkatrész, meg tartalék alkatrész kérdéses.

Erre legyen egy jól bejáratott „Gyulátok”.

Gyulát etessétek, itassátok, vigyázzatok az egészségére, de legfőképpen: becsüljétek meg.

Manapság az alkatrészesek úgy működnek, mint valami kódfejtő delfin.

Ha a kezetekben mondjuk egy AC pumpával elmentek egy ilyen emberhez, az úgy veszi kézbe és forgatja, mint valami varázsgömböt, az kódfejtő delfin. Túrót nem ér.

„Gyula” az, aki kezében az alkatrésszel végigsétál a polcok között és levesz az egyikről, egy ugyanolyat.

Én Olaszország fővárosában nem kaptam a Trabihoz egy gumi fűtéscsövet. Hiába vittem magammal boltról-boltra, nem volt rajta kód.

Mondtam én, hogy mérjünk külső-belső átmérőt, hosszot, stb.

A pult mögött álló karbatett kezű Aladdin azt mondta, hogy nála a varázsszó bizony betűkből és számokból álló kód, anélkül meg a repülőszőnyeg nem száll fel.

Zárnám is ezzel mára a mókatárat, de a zárásról még egy fontos dolog az eszembe jutott.

A széf kérdése. Szeretnénk igaz az értékeinket legalábbis látszólagos biztonságban tudni?

Akkor építsünk a pótkerék helyére, hátulra, alulra széfet.

A beépíthető hely adja a maxi-méretet. Ha kisebbel is megelégszünk, akkor célszerű fából keretet, fészket készíteni neki. Ne légy értetlen, azért mert ha kiszeded a széfet, a mellé bestokizott holmik bedőlnek a helyére és órákig pakolászol majd, ki-be, mire vissza tudod tenni.

Anyaga szimplán más-feles vaslemez egy szögvas keretre pont hegesztve vagy szegecselve. Teteje alu trepnilemez, minimum két ponton záródó biztonsági zárral, és csuklópánttal. Az előbb említett, kivételhez célszerű két hevederből fület is fabrikálni és ha úgy döntötök, hogy éjjelre mégis felhurcoljátok a hotelszobába, nosza rajta. A két fül essen olyan távolságra, hogy ne lehessen őket összefogni, és egyébként is legyen az egésznek akkora súlya, hogy egy kézzel ne tudd kiemelni.

Miért is?

Írom. Én kiveszem a hátsó ajtót tartó két gázteleszkópot is. A műanyagcsövet amivel az ajtót meg időnként feltámasztom, csak én tudom gyorsba, hogy hova van eldugva. Ezzel totál ellehetelenítettem a gyors és szakszerű egyszemélyes kifosztás lehetőségét.

Jön az a szerencsétlen elkövető, a társa jó hiszemben a hesszelő szerepét játssza tehát effektíve nem segít.

A gyors zártörés után, nyitva a hátsó ajtó, ámde egy kézzel tartani kell, hogy ne hulljon a nyakába. A szabad kézzel ugyan kidobálja a széfen lévő táskákat, lomokat, de egy kézzel nem tudja kiemelni magát a széfet.

A guta ott üti majd meg.


Mára befejeztem, menjetek igyatok az egészségemre egy sört.

A jövő héten, hely és irány meghatározunk, azaz GPS lesz a téma, valamint a személyes és tábori felszerelések boncolgatása.

Autós túraszervezés, túrázási és felkészítési tanácsok
1. rész
2. rész

3. rész

4. rész
5. rész