Legfrissebb Trabant túra: Kaukázusok

Autós túraszervezés, túrázási és felkészítési tanácsok - 2. rész

Hogyan Bamakozzunk Kis Költségvetésből - 2. rész

Tengermély Tiszteletem!

Nos, akkor ahogy a szó-fogadatlan prókátorokhoz illik, íme kéretlen jó tanácsaim második részlete.

Mivel ígéretemhez híven ez a részlet technikai ötleteléssel lesz bőven meghintve, kérném a szőke hölgyolvasóimat, hagyják el a süllyedő hajót.

Építsünk, aztán pakoljuk tele, és induljunk el valamerre.

Ezek a közérthető kulcsszavak, amiről pedig írni fogok az a Tuning, az autó-felszerelés, a személyes felszerelés és a navigációs eszközök hada lesz.

Alapvetően nincs információ értékem a 4×4-esek felé.

Ott ha szakember kell, forduljatok bizalommal pl. a Sandlander-hez.

Én a két kerék meghajtásúaknak írok.

Vegyetek valami olcsó lomot.

Inkább megbízható legyen, mint szép.

Több legyen rajta a horzsolás-nyom, mint benne a kilométer.

Legyen inkább tömegcucc, népautó, stb., mint egy egyedi jelenség.

Legyen hozzá mindenhol sok beszállító által beszerezhető, sok-sok alkatrész.

Próbáljuk ki, nyúzzuk meg, gyilkoljuk és gyalázzuk a végtelenségig.

Az autószerelők gyöngyei úgy szokták kezdeni: ez az alkatrész elmegy még!

Mi meg kezdjük így: Igen! Elmegyünk vele Afrikába és ameddig kinn leszünk, addig a Te családod, az én családomnál lesz túszul fogva!

Így is elmegy még ez az alkatrész?

Na. Ez esetben vagy ki leszünk dobva, vagy végre komolyan vesznek bennünket.

Sajna, azt kell mondjam, leginkább ki leszünk dobva.

Értsétek meg Őket is. Ebben a rohanásban lévő világban nem lehet gazdaságosan egyedi cuccot építeni.

Legjobb ha magunknak építünk. Jól jöhet majd az a szaktudás és kreativitás a futam során is.

Mivel is kezdjem?

Felsorolok egy csomó dolgot és ha csak tizedét berakjátok, már jók vagytok.

Én egy piszkosul maximalista idióta vagyok, aki egy Trabantra is képes sok ezer eurót rákenni.

Tudván, hogy eladni lehetetlen.

Lássuk: tegyünk bele egy második akkumulátort. Mondjuk az első ülések mögé, vagy a navigátor lábához előre.

Legolcsóbb töltése úgy lesz, ha a pozitív sarura felcsavaroztok egy arámtalanító kapcsolót és azt a navigátor időnként bekapcsolja. Pl. hosszú autópálya szakaszon, vagy a nyugat Szahara erőlködés nélküli egyenes útjain.

Nem elfelejtendő, hogy álló motornál le kell kapcsolni a második aksit, mert a kettő töltöttsége között különbség lesz és egy kiegyenlítő áram fog megindulni. Azaz a merültebb akku leszívja majd a jót is.

Kicsit drágább megoldás egy lakóautó relé be építése ami automatizálja a kapcsolgatást. 12,8 V feszültség esetén tölti a pót akkut, ezalatt lekapcsolja.

Én ezt, a kis túrás európai utakon használt Trabimon alkalmazom.

Az expedíciós Trabin, a második akkut napelem tölti, teljesen az autótól független rendszerben, még a testpont sem közös.

Mire használom ezt az energia-forrást?

Mindenre, amit pluszként viszek. Ez táplálja a 220 voltos invertert, ez tölti a laptopot, ez viszi a hűtőt, és minden kütyüt ez üzemeltet.

Az autó gyári cucca, az autót üzemelteti. NEM ÖRÖM AUTOT TOLOGATNI A SIVATAGBAN!

Így is, úgyis szűkében leszünk az áramnak ha feltesszük a látáshoz szükséges plusz fényforrásainkat.

Mert az kell bizony. A fekete kontinensre fény kell, hogy bennünket is jól lássanak és mi is jól lássunk.

Alapból ha az autónk gyári foncsora bevakult, azt dobjuk ki. Ha már össze felé rakjuk, akkor meg rakjunk a normál égők helyére emelt fényű Osram-okat.

Tévedés ne essék, nem nagyobb teljesítményű izzókra cserélünk! A nagyobb áramfelvétel nem jó nekünk, meg a kábelezés se biztos, hogy kibírja az elaggott korú szekerünkben. Az Osram ugyanazzal a teljesítménnyel az emelt fényértékért cserébe veszít az élettartamából. Ezt becsülettel rá is írják. Két hetet ki fog bírni.

Plusz lámpák.


Ködlámpa lentre jöhet. Csak az európai télben lesz jelentősége, nem úgy mint a szúrófényeknek.

Persze a magyar regulák szerint, minden ilyen jellegű lámpa közúti használata tilos.

Egy régi Budapest autókiállításon viszont beszélgettem KPM-es szakmukikkal.

A kiskapu ott van, hogy egy nem-túl feltűnő kapcsolóval tegyük megszakíthatóvá a szúrófényünk áramkörét.

Ha az elméletileg, a vezetőülésből nem kapcsolható, akkor máris átkereszteljük „munkalámpának” és innentől beleköthetetlen.

Legolcsóbb változata ennek, ha pl. a tetőlámpa vezetékét fenn a tetőn csúszósaruval felszereljük és csak a terepen dugjuk össze. A tetőlámpák és szúrófények bekötéséhez, megvalósításához a reflektor vezetékét használjuk vezérlésnek. Ezt megrelézzük, a testpontot meg megszakítjuk az ominózus rejtett kapcsolóval. Adunk neki egy biztosítékkal szerelt masszív tápot és hadd szóljon.

Nem érted?

Ülj le. Elégtelen.

Menj szakemberhez, az majd érti.

Neked csak annyi szól, hogy a tetőre épített lámpáidat, főként a LED-es fényhidat, ne közvetlenül a szélvédőd tetejére ültesd mert akkor az bekapcsolva beragyogja majd az üveget. Kb. úgy fogod magad érezni mint a moziban. Csak éppen a mozigéppel szemben ülve.

Ezt a ragyogást ki lehet küszöbölni mondjuk egy fényterelő lemezcsíkkal, de ha a helyed engedi, inkább ültesd a hidat kicsit hátrébb. Bozótoson áttörve adsz neki egy kis túlélési esélyt.

Ha már a LED-híd szóba került.

A fiatal generáció esküszik rá. Én ennél szkeptikusabb vagyok és ezért ugyanazon az autón tartok ledet is meg klasszikus Hella lámpákat is. Adott esetben ez a jobb, más esetben a másik. Nem egyértelmű a hideg led-fény előnye. A Hella Comet pl. jó foncsorral, jó halogénnel éppúgy toplistás.

A teljesítményfelvételben is hasonló.

A led-hídak is minimum a 160 wattos változattól kezdve érnek valamit.

Tudok ebben a LED-es témában nálam jóval jártasabb tanácsolót, tanácsadót, eladót javasolni.

http://4x4ledlights.eu/

Tudom. Ez Lustee cége. Tévedés ne essék, a Bamako futam pályaírójának nem nyalogatom a talpát.

Rendelj, olcsó pénzért Kínából, aztán ha tönkremegy a garancia érvényesítése helyett vakargasd sűrűn a tarkódat.

A 4x4ledlights viszont ott lesz Afrikában is és Lustee-tól még nem láttam olyat, hogy lemosta volna magáról a felelősséget.

Nem állítom, hogy a legolcsóbb a piacon forgalmazók között, de nem is a céllövöldében az alsó polcos, -egypálcás- terméket veszed meg Tőle.

Elegetek van már az elektronynyikábóól?


Pedig most kezdek belelendülni...

Kell egy kapcsoló minden esetben szépen relézve a hűtőventilátor direktbe való bekapcsolásához. Típusa válogatja de a Trabinál bejön az a huszárvágás, hogy homokozás előtt már hűteni kezdem a vizet az elektromos ventilátorral.

Valahogy úgy van, hogy ha a víz már elindult felfelé, hiába kapcsol be a ventilátor, az erőltetés a homokban folyamatos és a víz szépen felkúszik pirosba. Azaz, visszahűteni nincs esély.

Ha viszont látod, hol kezdődik majd a terepedzés, és miért ne látnád hiszen Itiner alapján mégy, akkor időben előre bekapcsolva a ventilátort, nem indul el felfelé a vízhőfok.

Ez azért, mint írom is, típusa válogatja.

Az azért bizonyos, hogy a váltókarra applikált húzókapcsoló jól néz ki.

Mindenki kuncog a Go Baby kapcsolón, pedig csak a hűtőventilátort kapcsolja.

Punktum.

Elektronyika ennyi. Ne kelljen a szivargyújtók beépítéséig lealacsonyodnom. Annyit azért megjegyzek, hogy a józsefvárosi kínai dömpingben beszerezhető szivargyújtó duplikátorok, triplikátorok és multiplikátorok annyit érnek, amennyit fizetsz értük.

Nyúl fingot!

Normális, minimum két-három-öt ampert leadó aljzatokat autósboltban kapsz, ugyanezek kívülre szerelhető vízmentes változatát, motorosboltban. Ez érvényes az USB adapterekre is. Ezekből is minimum a 2 Amperes változat, mert a többi csak vicc.

Még egy lapát elektronyika: CB rádió.

Nem kötelező, de jó szolgálatot tehet.

Nem kötelező, de úgyis kifizeted a Bamako irodának az FRMSA licencet.

Franc-se tudja mi ez, de 50 euro.

Ha meg engedélyed van rá, akkor hadd legyen rádiód is.

Olyan legyen ami jó is.

Vacak rádió tök felesleges. Jó rádióval hazaszólsz a Gibraltári-félszigetről, de akár Marokkó egyes részeiről is. Én is megtettem, egy debreceni kamionossal beszéltem Casablanca környékéről.

Jó rádió alapfeltétele a jó hangolás, amit jó CB szerelő tud igazán jól összerakni.

Volt hajdanán az Üllői úton egy ilyen CB szervizes fószer. Kétszer jártam nála, mindkétszer becsukatta velem az üzlet ajtót. Kívülről. Harmadik alkalom nem volt, végleg bezárt.

Most akit tudok ajánlani az Csepelen CB-s András. Neki se mondjátok, hogy a trabantos küldött, mert vele még a lift-ajtóban hajba kaptam.

Harag nincs köztünk, csak másképpen gondolkozunk.

Na, de CB rádió.

Hogy is néz az ki?

Milyen kell belőle?

Ha tudtok vegyétek meg valamelyik kamionos napi használatos kütyüjét. Annál nemigen lesz jobb.

Az új készülékek írnak, olvasnak, rejtvényt fejtenek, de a régi, minimum 30 éves CB-k leölhetetlenek.

Azt most nem írom le, melyik tekerentyű mit csinál, hogy zúg vagy sípol. Ha megvan a készülék találsz róla a neten használati utasítást, töltsd le, nyomtasd ki, hozd el.

Van fenn nyugi. Azért mert a tiedre esetleg az van írva, hogy President, attól a Stalker IX-es leírása teljesen jó. A bele ugyanaz.

Viszont! Egy dolog fontos! Ha már beruházol és rádiót veszel, akkor legyen neki SSB kiterjesztése.

Mi is ez?

A Bamako futam hivatalos frekvenciái ugyan csak Frekvencia Modulációs üzemmódot, FM, igényelnek de ezek alapvetően elég kis hatótávolságúak.

Ha ezt a cuccot felülteted egy nagyobb teljesítményű vivőfrekvenciára, az már nagyobbat szól. Ez az SSB vagy az USB. S, akkor még ezt a vivőfrekvenciát tuningoltasd fel, azaz húzasd fel a rádiót 40 Wattra! Akkor hazakiabálsz vele Afrikából. Ez egy kicsit bonyinak hangzik így, pedig játszótéri szintre próbáltam butítani. Úgy gondolom ez egy részletnek elég mára. Holnap újra technikázunk, de már elektromosság nélkül.

Autós túraszervezés, túrázási és felkészítési tanácsok
1. rész

2. rész

3. rész
4. rész
5. rész